Дневникът на Марго Малинова

май 13, 2010

Закон за училищното образование – обсъждане на проекта в училище

Filed under: АНАЛИЗИ,Проекти — Марго Малинова @ 17:02
Tags: , , , , , ,

По повод предишния анализ доста родители пожелаха да има родителска среща за да изкажат мнението си, но засега такава не се предвижда ,защото  учебния процес е натоварен с провеждането на външно оценяване  и ДЗИ, Родителите искат да знаят къде е тази дискусия /широко прокламирана/ за да изкажат мненията си, но и аз не знам къде е…. По повод предишния анализ за платеното обучение след 16 годишна възраст , моите ученици бяха категорични ,че това не може да се приеме преди промяна на Конституцията на България  .Те ме накараха да намеря конституцията , за да  я цитираме на управляващите :

Конституцията на България в чл.53 гарантира безплатно обучение:

Чл. 53.
(1) Всеки има право на образование.
(2) Училищното обучение до 16-годишна възраст е задължително.
(3) Основното и средното образование в държавните и общинските училища е безплатно. При определени от закона условия образованието във висшите държавни училища е безплатно.
(4) Висшите училища се ползват с академична автономия.
(5) Граждани и организации могат да създават училища при условия и по ред, определени със закон. Обучението в тях трябва да съответства на държавните изисквания.
(6) Държавата насърчава образованието, като създава и финансира училища, подпомага способни ученици и студенти, създава условия за професионално обучение и преквалификация. Тя упражнява контрол върху всички видове и степени училища.

Отговора на МОМН/уточнение / , който се оправдава с останал стар текст и отново недоглеждане в което 2т и 7 т. се повтарят , разсмя учениците ….Някои обърнаха  внимание на подчертаното/вариант ,който маркира посоката/ и го изтълкуваха, че това рано или късно ще се случи….Други обърнаха внимание на чл.19 -на предложението да се изучава   майчин език и култура в училище-меко казано ,  това никак не им се понрави в перспективата на бъдещето за България.

Предложение на учениците:“ Ако трябва да се изучава майчин език и култура , то това да бъде организирано към посолствата на съответната държава или общност.“

Беше дискутиран и чл.12 т4 -въпреки че образованието ни е светско някой се опитва да направи вратичка за въвеждане на часове по религия в училище.Реакцията на учениците е: „Ааа, не на нас“, но някои ученици обърнаха внимание  накъде е насочен и за какви религии става въпрос.Така, че тяхното предложение е да остане (4)В училище религия се изучава в исторически, философски и културен план чрез учебното съдържание на различни учебни предмети.

Предложение за допълнение, породено от толерантност:

Религия може да се изучава в духовните училища или към съответните религиозни институции-църкви, джамии, синагоги и прочее.

Следва уточнението на МОМН почл.9:

“ По повод отправеното запитване за неточността на чл. 9, уточняваме, че при преноса на текста е останал първоначален вариант, който маркира насоката за развиване. Публикуваме коригирания вариант, който предлагаме за общестествена дискусия:

Чл. 9. (1) Образованието и обучението до 16-годишна възраст в държавните и в общинските училища е безплатно.
(2т.) Образованието и обучението над 16-годишна възраст в държавните и в общинските училища е безплатно за български граждани и граждани на държава – членка на Европейския съюз, или на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария.
(3) Лицата осъществяват правото си на безплатно образование в държавните и в общинските училища, като не заплащат такси за обучението си и ползват безплатно училищната база за обучение и за развитие на интересите и на способностите си.
(4) Образованието и обучението на български граждани в частните училища може да бъде частично поето от държавата, чрез изплащане на единния разходен стандарт за един ученик при условията и по реда на този закон.
(5) На лица, които не са български граждани, обучаващи се в българските държавни и общински училища в страната и в чужбина се осигурява допълнително безплатно обучение по български език, както и обучение по майчин език и култура в сътрудничество с държавите по произход при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за включващото обучение.
(6) В българските държавни и общински училища в страната и в чужбина може да се обучават лица над 16-годишна възраст, които не са български граждани или граждани на държава – членка на Европейския съюз, или на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, срещу заплащане на такси, определени с тарифа, одобрена от Министерския съвет.
(7т.) Училищното образование в държавните и общинските училища в страната и в чужбина е безплатно за лица над 16-годишна възраст, които не са български граждани или граждани на държава – членка на Европейския съюз, или на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, и са:

  1. с разрешено постоянно пребиваване в страната;
  2. приети по актове на Министерския съвет;

приети по междуправителствени спогодби, в които този въпрос е уреден“

Обсъдения

Чл. 19. (1) Държавата полага особена грижа за децата и учениците, за които българският език не е майчин, като създава допълнителни условия за усвояване на българския книжовен език.

(2) Учениците, за които българският език не е майчин, освен задължителното изучаване на български език имат право да изучават и майчиния си език в часовете за задължителноизбираема или за свободноизбираема подготовка по учебни програми, утвърдени от министъра на образованието, младежта и науката.

Във Връзка с учебниците по майчиния език-любопитни сме да видим помагало на цигански език -според някои помагалото ще е написано на кирилица ,но на ромски и ще е като шлъокавицата ,когато пишем с латински букви на български език .Спомнихме си ,че Европейския съюз искаха да ни накарат да заменим кирилицата с латиница , но поне това засега е защитено!

Чл. 73. (1) Учебниците и учебните помагала се съставят на книжовния български

език.

(2) Учебниците и учебните помагала осигуряват условия за усвояване на книжовния български език, с изключение на учебниците и учебните помагала по учебния предмет „чужд език” и по майчин език.

Несъгласие с текста в чл.12

Чл. 12. (1) Училищното образование в Република България е светско

(4) В училище религия се изучава в исторически, философски и културен план чрез учебното съдържание на различни учебни предмети. Религия може да се изучава и като самостоятелен учебен предмет в часовете за задължителноизбираема или за свободноизбираема подготовка по учебни програми, утвърдени от министъра на образованието, младежта и науката.

Не знаем , но се досещаме за кого е изгодно да се въведе целодневно обучение при което учебните часове ще се разделят на 2 групи  и едните ще се изучават преди обяд, а други ще бъдат следобед, но не искам да излагам тук изказаните коментари .Затова имаме предложения подчертания текст в чл.82 изобщо да отпадне и  да остане без него , защото няма лошо, ако има занимания по желание на ученици и родители, . Вижте, предлагаме на управляващите подчертания текст в чл.82(3) да отпадне :

Чл. 82. (1) Държавата създава условия за поетапно въвеждане на задължителна

целодневна организация на учебния ден.

(2) Целодневната организация на учебния ден включва учебни часове и самостоятелна

подготовка, извънкласни дейности и други занимания по интереси, организиран отдих,

включително възможност за хранене в училище. При необходимост на учениците може да се

организира транспорт.

(3) Целодневната организация се осъществява в две форми:

1. отделяне на учебните часове от останалите дейности по ал. 3 в самостоятелни

блокове – преди обед и следобед;

2. редуване на учебни часове и други дейности по ал. 3.

(4) Целодневната организация може да се осъществява след съгласуване с

финансиращия орган и училищното настоятелство и при наличие на необходимите условия.

(5) За включване на ученик в целодневната организация по ал. 4, т. 1 родителите

(настойниците или попечителите) подават писмено заявление до директора на училището която посочат и интересите на детето.

(6) Организацията на учебния ден в спортните училища е целодневна.

(7) За учениците от I клас задължителните учебни часове се провеждат само преди

обед.

На учениците никак не им хареса, че родителите им ще бъдат глобявани заради направени от тях неизвинени отсъствия , но това е превантивна мярка да не бягат от часове, защото в много случаи родителите изобщо не знаят за техните отсъствия…

Следва продължение

Advertisements

Блог в WordPress.com.

%d bloggers like this: