Дневникът на Марго Малинова

декември 4, 2009

„Плодове и зеленчуци за здраве!”

Filed under: АНАЛИЗИ — Марго Малинова @ 21:38
Tags: , , ,

Получих писмо:

„Националната седмица за борба със затлъстяването

23-29 ноември 2009год. “ Ролята на училището за създаване на здравословен модел на хранене.” се провежда под мотото: „Плодове и зеленчуци за здраве!”

Не разбрахте ли че кой каквото му се яде-ще яде!!!! Като не го предлагате в училище -навън има това което им се яде на децата !

“ Националната седмица за борба със затлъстяването се организира за четвърти пореден път.

Здравословното хранене ще бъде основна тема на Националната седмица за борба със затлъстяването. Кампанията ще се проведе под патронажа на д-р Румяна Желева, министър на външните работи на Република България и г-жа Румяна Нейкова, олимпийски шампион по гребане. Седмицата за борба със затлъстяването се провежда за четвърти пореден път у нас и е част от активностите по Националния план за действие „Храни и Хранене” 2005 – 2010 г.

Наднорменото тегло е сериозен проблем за България.“

ГОСПОДА МИНИСТРИ , КЪДЕ ГИ ВИДЯХТЕ ТЕЗИ  наднормени ПРОБЛЕМИ!!!????

Всеки ден съм в училище и виждам слаби и недохранени деца? Ако има някое дете надхвърлящо нормата ,то си е или наследствено или от възрастта и с времето всяко дете ще реши за себе си дали се чувства добре така както си е.

То ако ставаше за 1 седм  само на плодове и зеленцучи да отслабне човек -ок! ДА, АМА НЕ !!!

Ооооооооо-съвети има ,видите ли -повече физическо натоварване ,за да бъдете в добра физическа форма! Ама Вие не знаете ли  ,че те учениците си имат дори Допълнитиелен час по Физкултура и тя  е повече от много други учебни часове!? Не, това не е лошо ,на някои дори им харесва …

Много ми се иска да знам какво финансиране се усвоява за тази ваша кампания господа министри ,че то от 2005 до 2010????

Възмущавам, се че писмото продължава – какво означава наднормено тегло и т.н. и  какви мероприятия ще извърши РИО СТ ЗАГОРА за 1 седмица- който иска да го чете, и коментира


Независимо, че през последните години се наблюдава положителна тенденция за намаляване, специално при момичетата, разпространението на свръхтегло и затлъстяване включва България в групата на страните с висока честота на наднормено тегло при децата. Със свръхтегло през 2004г. са 13,9% от децата от 1 до 19-годишна възраст, а със затлъстяване – 4,6%. Изчислено на базата на броя на децата в България в тази възрастова група това са 202 300 деца със свръхтегло и 67 000 със затлъстяване.

В България свръхтеглото и затлъстяването сред възрастното население са широко разпространени, като се наблюдава тенденция за увеличаване. Според данните 2,2 млн. души от възрастното население в България са със свръхтегло, а 1,045 млн. са със затлъстяване.

Националните проучвания на храненето и хранителния статус на населението в България, проведени през 1998г. и 2004г. от Националния център по опазване на общественото здраве и РИОКОЗ, показват, че със свръхтегло през 1998г. са 36,6% от мъжете и 28% от жените над 18 години, а през 2004г. – съответно 38,5% от мъжете и 32,4% от жените. При първото проучване е установено, че със затлъстяване са 9,5% от мъжете и 10,2% от жените, а при второто през 2004г. честотата на затлъстяването при мъжете нараства до 21%, а при жените – до 17%.

В седмицата за борба със затлъстяването са предвидени и редица спортни и образователни инициативи на Министерството на здравеопазването, РИОКОЗ, Националния център за опазване на общественото здраве, Асоциацията „Затлъстяване и съпътстващи заболявания” и Българското дружество по хранене и диететика. Кампанията ще включва дискусии по темата за здравословното хранене, разпространение на информационни материали, безплатни измервания за оценка на индекса на телесна маса и консултации със специалисти по хранене и диететика, спортни състезания, изложби и др.

РИОКОЗ – Стара Загора ще се присъедини към обявените в национален план инициативи чрез

  • Организиране на измерване на индекс на телесната маса на територията на училища в гр. Стара Загора.
  • На 24 ноември от 14.30 часа в Професионална гимназия по облекло и хранене ще се проведе открит урок на тема: „Плодовете и зеленчуците, гаранция за здравословно хранене”.
  • На 25 ноември от 12.30 часа в ХІ ОУ „Н. Лилиев” ще се проведат инициативи, посветени на здравословното хранене: провеждане на „Сблъсък” с участието на експерти от РИОКОЗ – Стара Загора; детски спектакъл и инициатива „Спортът – алтернатива на затлъстяването”.

Храненето на населението у нас има негативни характеристики. Основните от тях са висок прием на мазнини и готварска сол, нисък прием на плодове и зеленчуци през зимата и пролетта, ниска консумация на риба и пълнозърнести продукти, висок прием на захар, захарни и сладкарски изделия, безалкохолни напитки, съдържащи захар, от децата и юношите, висока консумация на алкохол от някои групи от населението.

Нездравословният модел на хранене и ниската физическа активност на голяма част от населението значително допринасят не само за високата честота на затлъстяването, но и на диабет тип 2, коронарна болест на сърцето, хипертония, мозъчен инсулт, ракови заболявания, остеопороза и др.

Според данни на Европейския съюз свръхтеглото и затлъстяването се превръщат в епидемия в Европа. Разпространението на затлъстяването се е увеличило 3 пъти през последните две десетилетия. Половината от всички възрастни и 1/5 от децата в страните на Европейския регион са с наднормено тегло. От тях 1/3 са вече със затлъстяване и броят им бързо нараства. Експертите са изчислили, че 14 млн. деца  в ЕС са със свръхтегло, а 3 млн. – със затлъстяване.

Същност на затлъстяването

Необходимо е да се подчертае, че от медицинска гледна точка теглото се обуславя от: развитието на костната система, мускулатурата, подкожната мастна тъкан, количеството на мазнината в организма. Затлъстяването представлява увеличаване на теглото, дължащо се само на по-голямото количество на мастната тъкан.

И така, понятието затлъстяване включва само тези случаи, при които е налице увеличено количество на телесната мастна тъкан в подкожието, коремната кухина и останалите органи, и теглото надвишава с 15% нормалната телесна маса за възрастта. При тегло от 10 до 15% над нормалното се приема, че се касае за наднормено тегло, а не за затлъстяване.

Рискови фактори

  • Наследствена обремененост.
  • Редица фактори от външната среда:
  • Нерационалното хранително поведение, например – ранното захранване в кърмаческия период / изкуствено хранене /.
  • Злоупотребата със сладки храни и напитки още от ранно детство.
  • Намалената двигателна активност.
  • Продължително гледане на телевизия, както и компютърните игри още от най-ранна възраст възпитават пасивност в ежедневието на децата.
  • Стресът.

Механизми за възникване на затлъстяването

  • Повишен хранителен внос;
  • Намален енергиен разход – намалена двигателна активност.

От какво се пълнее

Голямо значение има видът на приетите хранителни съставки, които освобождават определено количество калории. Тялото може да усвои 4 главни хранителни съставки като източник на гориво – това са мазнини, въглехидрати, белтъчини и алкохол. Най-много калории освобождават мазнините – 9,3Ккал/г. При тяхната консумация трудно се получава засищане. Те са един от основните фактори за развитие на затлъстяването. Освен това водят до атеросклероза и повишават риска от сърдечно-съдови заболявания. Мазнините биват наситени и ненаситени. Особено внимание трябва да се обърне на т.нар. скрити мазнини, които са включени в състава на месото, особено свинското, в колбасите и в млечните продукти.

Въглехидратите са основен източник на енергия за организма. /4,1 Ккал/г / Те се усвояват по-бързо и са подложени на по-бързо изгаряне от организма. При тяхната консумация се получава изразено чувство на засищане. Въглехидратите се внасят в организма с няколко вида храни: брашно, хляб и тестени изделия; зеленчуци; плодове и плодови сокове; варива; ядки.

Съвременната наука за храненето приема, че противоположно на въглехидратите, белтъците в храната, особено животинските, играят предпазна роля по отношение на затлъстяването. При тяхното усвояване се освобождават 4,1 Ккал/г енергия. Белтъчините се набавят с храни от животински произход –мляко и млечни продукти, месо, риба, яйца и с храни от растителен произход – варива и ядки, хляб.

Алкохолът съдържа 7 Ккал/г. Така спиртните напитки се явяват вторият по значение калориен източник за организма. Хора, които консумират постоянно бира, наддават на тегло, променят своя силует и стават с големи “ бирени коремчета”. По този начин се натрупва вътрекоремна мастна тъкан, която е много опасна за здравето.

Клинична картина и усложнения

Затлъстяването е фактор, който може да причини или утежни протичането на редица заболявания: артериална хипертония, захарен диабет, повишение на холестерола в кръвта, исхемична болест на сърцето, инсулт, затруднение в дишането, хъркане, спиране на дишането по време на сън, артрозни промени по ставите, камъни в жлъчката, менструални нарушения, някои злокачествени заболявания. Рискът за здравето се покачва дори и при ниските степени на наднормено тегло.

Диагностични методи

Директното измерване на мастната тъкан става само със специална апаратура, която е трудно достъпна. Поради това за определянето и се използват показателите за телесно тегло и ръст. Обикновено затлъстяването се определя като индекс на телесната маса ИТМ, който се изчислява по формулата:

Индекс на телесната маса ИТМ = тегло / кг /

Ръст´Ръст / м2/

Степен на затлъстяване ИТМ
Ниско тегло Под 18,5
Нормални граници 18,5 – 24,9
Наднормено тегло 25 – 29,9
Затлъстяване I степен 30 – 34,9
Затлъстяване  II степен 35 – 39,9
Затлъстяване III степен Над 40

Затлъстяването може да се класифицира и по начина на отлагане на подкожната мастна тъкан по тялото.

Обиколка на талията по-голяма от 94 см при мъжете и 80 см при жените е свързана с повишен риск за здравето и налага редуциране на теглото, а при обиколка по-голяма от 102 см за мъжете и 88 см за жените има значително повишен риск от сериозни заболявания.

Профилактика на затлъстяването

Движението е основен лост в комплексното лечение за управление на теглото при затлъстяване. Физическите натоварвания повишават основната обмяна на организма и увеличават изгарянето на мастите. Най-подходящи за изгарянето на мазнините са ходенето, тичането, танците, колоезденето, гребането, плуването и др.

Ще ви препоръчаме 10 “ заповеди” за улеснение на вашето ежедневие в борбата със затлъстяването и неговото лечение:

q       Увеличете броя на храненията до 5-6 и намалете размера на порциите си. Хранете се бавно, тъй като чувството за ситост идва бавно!

q       Грижливо подбирайте източниците на хранителните съставки за балансирана хипокалорийна диета от:

Зеленчуци, богати на фибри – зеле, домати, чушки, краставици, зелена салата;

Плодове / несладки / – ябълки, праскови, кайсии, вишни, череши, малини, ягоди, цитрусови / портокали, мандарини, лимони /;

Зърнени храни – хляб / типов, ръжен, грахам, овесени ядки, кафяв ориз /;

Месо / нетлъсто / – телешко, пилешко, пуешко, говеждо, дивеч, риба – консумирайте го само на обяд!

q       Ястията ви да бъдат по възможност приготвени чрез варене, задушаване, печене, но не и пържене. Не консумирайте колбаси и пушени продукти!

q       Изключете от диетичния си режим животинските мазнини и ги заместете с растителни масла!

q       Избягвайте пържени и тлъсти храни, както и сиропирани и сладки десерти!

q       Включете в хранителната си програма повече салати още при започване на храненето, защото те засищат и осигуряват повече витамини, минерални соли, микроелементи и фибри.

q       Не консумирайте сладки напитки, приготвени с кристална захар, фруктоза или сорбитол, а диетични. Пийте айран, натурални зеленчукови и плодови сокове, минерална вода.

q       Намалете количеството на солта в храната.

q       Пазарувайте разумно. Научете се да разчитате етикетите върху опаковките и свикнете да пресмятате мазнините и калориите в отделните продукти.

q       Продължавайте системно с физическата натовареност, за да си осигурите добро настроение, разумно управление на теглото и елегантен външен вид!

Блог в WordPress.com.

%d bloggers like this: