Дневникът на Марго Малинова

август 28, 2008

Логически задачи


В тестовете по математика за 7 клас са включени логически задачи , като се разчита на незнам как добити имперично от учениците знания и умения за да ги решат.

Разбира се , реш аването на логически задачи не може да се сведе до един общ метод, но винаги предполагат знания за нещата , които са изразени с думи и за които човек трябва да има опит.

Ще дам няколко съвета за решаването на определен вид логически задачи:

1.Прочитане на задачата и записване на участвашите елементи в нея .

2.Подреждане на елементите в таблица.Основно правило при подреждането е да подредите първо или хоризонтала или вертикала с елементи от един и същ тип.

Понякога подреждането на елементите може да се направи под формата на Дърво или друга фигура.

3.Систематизиране на логическите частици/ НЕ, И, ИЛИ, АКО/. Основно правило е: Прочитане на задачата и осмисляне на въпросите7″кой Е…“,“ кой НЕ е“/, колкото пъти е необходимо за да направите този извод. Записване в таблицата с знак „ДА“или „+“ , съответно знак „НЕ“или“-“ за съответния елемент.

4 Да се направи извод на базата на наличната информация и знания.

ВИНАГИ МОЖЕ И ТРЯБВА ДА СИ ВЪВЕДЕТЕ СИСТЕМА НА ЗАПИС НА ДАННИТЕ ОТ ЗАДАЧАТА , такъв какъвто на Вас Ви е удобен!!

ПРИМЕР:

Иванов, Петров, Марков и Георгиев са талантливи млади хора.Единият от тях е танцьор,другият е художник, третият е певец, а четвъртия е писател.Какво е заниманието на всеки от тях, ако знаете , че:

-Иванов и Марков са били на концерта на певеца./1 условие/

-Петров и писателят са позирали заедно на художника./2 условие/

-Писателят е написал биографическа повест за Георгиев и има намерение да напише и за Иванов./3 условие/

-Иванов никога не е слушал за Марков./4 условие/

ДА РЕШИМ ЗАЕДНО ЗАДАЧАТА !

Вземете лист и нещо за писане!

Напишете хоризонтално заниманията, а имената ги напишете вертикално /ако желаете изменете записа?!/

танцьор художник певец писател

Иванов

Петров

Марков

Георгиев

Прочетете отново условията!Задайте си въпроса“Ако те СА, какво НЕ са?“

От 1 условие ,се вижда какво Са направили и означава , че Иванов и Марков НЕ са певци,нали? Поставяте „-“ или „НЕ“ !

От 2условие, правим извода ,че Петров НЕ е художник, НЕ е писател и означаваме с „-„.Това е лесно, нали?

От 3 условие,правим извода, че Георгиев и Иванов , НЕ са писатели, означаваме с „-„.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ! КАКВО НАПИСАХТЕ?ИМА ли някъде САМО 1 ПРАЗНО място?

Сега можете да направите ИЗВОД , там където имате 3″-„,т.е. че Марков трябва да означим с „+“, което означава , че Е писател. На другите занимания поставете „-„.

ЧЕТЕМ УСЛОВИЯТА ОТНОВО и СЪПОСТАВЯМЕ 2 и 4условие , както и предишните изводи и стигаме до извода , че Иванов Е танцьор.Поставете „+“.

Може би това Ви затрудни? От къде накъде , се питате е този извод?

Ето :Марков е позирал на художника, тъй като той е писателя,а Иванов не познава Марков.Следователно , Иванов НЕ е художник!Поставете“-„!Остава единственото , да бъде танцьор!Фиксирайте този извод“+“, а за останалите с „-“ !

РАЗГЛЕЖДАМЕ таблицата , ЧЕТЕМ условията , правим извода, че Петров Е певец.

РАЗГЛЕДАЙТЕ реда с заниманията на Петров!

Остава , че ГЕОРГИЕВ е художник!
Така, ако правилно означавате намерения извод с „-“ или „+“ , Вие сте решили задачата!

ПОЗДРАВЯВАМ ВИ !!!

ОПИТАЙТЕ САМИ да решите следващите задачи!

задача1.

Трима приятели имат следните професии: шофьор, строител и инвеститор.

Техните имена са Борисов, Иванов и Симеонов.

Шофьорът е единствено дете в семейството си.Той е най-младият от приятелите. Симеонов, който е женен за сестрата на Борисов е по- възрастен от строителя.

Намерете кой, каква професия има!

задача 2.

Имам трима познати: Кондов, Давидов и Василев. Единият е дърводелец, другият – бояджия, а третият – водопроводчик. Когато бояджията отишъл да помоли своя познат дърводелец да му поправи нещо, му казали, че той е отишъл при водопроводчика. Трябва да Ви кажа, че Василев не е чувал за Давидов, а Вие ми кажете кой с какво се занимава?

задача 3.

Колев, Донев, Марчев и Събев живеят в един град. Техните професии са: лекар, инжинер, полицай и хлебар.

Колев и Донев са съседи и винаги пътуват заедно за работа.

Донев е по- възрастен от Марчев.

Колев редовно побеждава Събев на щахмат.

Хлебарят винаги ходи пеша на работа.

Полицаят не живее близо до лекаря.

Инжинера и полицаят са се срещали един единствен път, когато полицаят е глобил инженера за нарушаване на правилата на уличното движение.

Полицаят е по- възрастен от лекаря и от инженера.

Определете кой, каква професия има!

задача 4.

В едно училище има трима учители , като всеки от тях преподава по два предмета!?

Учителите са : Митев, Василев и Тодорова.

Предметите са : математика, биология, география, история, английски език, български език.

Учителите по география и по български език живеят наблизо .

Митев е най – младия учител.

И тримата- Тодорова, учителя по биология и учителя по български език – пътуват заедно за училище.

Учителя по биология е по- възрастен от учителя по математика.

В свободното си време , когато могат да намерят четвърти играч, учителите по английски език, по математика и г-н Митев обичат да играят на бридж.

Кой , какви предмети преподава?

Следва продължение…

Ето още логически задачи:

logzad.txt

Математиката е красота, а красотата се подчинява на законите на Математиката!

Advertisements

4 коментара

  1. Очень интересно, но все в будущем хотелось бы еще побольше узнать об этом. Очень понравилась ваша статья!

    Коментар от unfalarcaria — март 4, 2009 @ 05:03

  2. Огромное вам человеческое спасибо, очень актуальная заметка.

    Коментар от URGEFSREELRY — март 6, 2009 @ 08:57

  3. Благодарю вас, очень приятно было прочитать, и сделать для себя определеные выводы.
    Очунь радует читать такое именно у вас!! Спасибо. malinovablog.anti-fashion.org – Лучшие!!

    Коментар от MishaPowerauto — юли 2, 2009 @ 14:25

  4. ммда!!

    Коментар от clabelaKneelt — юли 4, 2009 @ 16:35


RSS feed for comments on this post.

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: